Storing DNS Servers KPN / RoutIT Woensdag 1 november 2023 07:00:00


Engineers constateren performance issues met betrekking tot DNS servers van KPN / RoutIT. Op de momenten dat het niet werkt worden webpagina’s niet geladen. Engineers zijn aangestuurd voor onderzoek en herstel. Een update volgt zodra we meer informatie hebben.

— Update bericht woensdag 1 november 2023 21:30 uur — De business checks zijn positief en bevestigen volledig herstel.

Engineers melden een stabiele afhandeling van DNS-verzoeken en verwachten geen impact met een vergroot aantal verzoeken morgenochtend. De beschikbaarheid van de DNS servers zal nauwlettend gemonitord worden op beschikbaarheid en stabiliteit.

De volgende update volgt morgen rond 10:00 uur.

— Update bericht woensdag 1 november 2023 18:05 uur — Engineers melden herstel in de afhandeling van DNS-verzoeken waardoor de impact is weggenomen. Business checks worden uitgevoerd om dit herstel te bevestigen.

Er wordt in samenwerking met de leverancier vanavond verder onderzoek uitgevoerd om de achterliggende oorzaak weg te nemen.

Een volgende update wordt geplaatst wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.

We krijgen signalen dat er een oplossing nabij is. Op een aantal verbindingen zien we weer normaal DNS verkeer. We wachten nog op een antwoord van KPN.

— Update bericht woensdag 1 november 2023 16:50 uur — Engineers melden nog aan beide oplossingen te werken. De impact op DNS verkeer is hiermee ongewijzigd.

Een oplostijd is vooralsnog niet bekend.

De volgende update volgt rond 18:15 uur.

Engineers melden nog aan beide oplossingen te werken waardoor de impact op DNS verkeer ongewijzigd is.

Na de vorige update zijn er nog enkele wijzigingen doorgevoerd om de volledige werking vanuit het telefonieplatform voor de applicaties Hipper+, KPN MijnGesprek, Teams en Webex te herstellen.

Let op: Gebruikers van clients welke de betrokken DNS-servers gebruiken kunnen alsnog impact ervaren.

Een volgende update verwachten we rond 16:45 te plaatsen.

— Update bericht woensdag 1 november 2023 14:15 uur — Engineers melden met de leverancier te werken aan een oplossing. Tegelijkertijd wordt er aan een alternatieve oplossing gewerkt om de DNS performance issues weg te nemen.

Op het telefonieplatform is een workaround toegepast om de impact hierop weg te nemen.

Een volgende update verwachten we rond 15:30uur te plaatsen.

— Update bericht woensdag 1 november 2023 13:00 uur — Engineers melden dat er nog geen zicht is op een oplossing.

Extra expertise is opgeschakeld in het onderzoek.

Een volgende update wordt verwacht om 14:00 uur

— Update bericht woensdag 1 november 2023 11:50uur — Engineers voeren herstelwerkzaamheden uit maar deze hebben nog niet het gewenste effect, de impact blijft hiermee onveranderd.

Om impact te beperken kan op clients tijdelijk een andere DNS worden ingesteld. Bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 1.1.1.1

Voice applicaties kunnen issues ervaren wanneer een onderliggend device deze ervaart.

Een volgende update volgt zodra we meer informatie hebben.

— Update bericht woensdag 1 november 10:20 uur — Uit impact bepaling blijkt dat de provisioning en registratie van SIP toestellen ook hinder kunnen ondervinden. Dit betekend dat;

Het automatisch configureren (provisionen) van toestellen (soms) niet lukt. Eindgebruikers met Flexible Seating hinder kunnen ervaren hun toestel aan/af te melden. Toestellen hun registratie kunnen verliezen. Eindgebruikers kunnen daardoor niet meer bellen of gebeld worden (tot het toestel weer geregistreerd is). De leverancier is bijgeschakeld voor nader onderzoek..

Een volgende update volgt zodra we meer informatie hebben.

— Update bericht woensdag 1 november 2023 09:30uur — Uit nadere analyse blijkt dat de DNS issues ook impact kunnen hebben op de volgende diensten;

-Anywhere365

-Teams Direct Routing

-VAMO VoLTE

-Pushmeldingen (bijvoorbeeld voicemail bericht voor Hipper+/MijnGesprek)

Een volgende update volgt zodra we meer informatie hebben.